tisdag 17 april 2012

NAMNSDAGSFLICKAN

Har haft sjuka barn denna vecka och mår inte toppen själv vilket ha resulterat i ett omåttligt frossande i Gilmore Girls (♥) och ingen ork att läsa.

Men jag har i alla fall läst Namnsdagsflickan skriven av Kristoffer Leandoer och illustrerad av Åsa Ekström.

Det är en illustrerad ungdomsroman som blandar realism och fantasy. Namnsdagsflickan ligger i koma och blir vakad över av sitt syskon. Samtidigt får vi följa en fantasyhistoria  som de har skapat som tycks ha fått eget liv.

/Ursäkta min dåliga sammanfattning/ Länkar istället till den förnämliga sammanfattningen som förlaget gjort här!

Inte min kopp te detta med fantasy. Klarar liksom inte av fladderormar, Gudars torn och prinsessor och liknande. Jag försöker men det går liksom inte.

Men det andra i boken är däremot väldigt bra tycker jag. Att man läser hela boken utan att kunna könsbestämma huvudkaraktärerna i fantastiskt, och inte ett enda hen är ändå använt. Och teckningarna är så könsneutrala... Hurra!
Historien om Namnsdagsflickans öde är gripande, skall hon vakna eller inte- hur mådde hon egentligen under den långa perioden där föräldrarna bråkade sönder deras hem.

Och illustrationerna är såå snygga. Gillar verkligen manga stilen!

Så både ris och ros från sjuksängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar